Vanhan turistijunan junavaunujen kunnostus Espanjassa

Juanma Miranda, Madera-Sostenible

Restoration of Vintage Carriages for a Tourist Train in Spain

Videon editointi ja tuotanto: Ignacio González, UTOPIA FILMMAKERS

 

Tämän tyyppisiä puisia matkustajavaunuja valmistettiin Espanjassa 1930-luvulle asti. Yhteensä 406 yksikköä valmistettiin ja käytettiin kolmannen luokan vaunuina Espanjan rannikkoa pitkin kulkevissa matkustajajunissa. Vaikka ajan myötä markkinoille tuli myös metallivaunuja, rautatieyhtiöt eivät halunneet tilata niitä, koska kesät Espanjassa olivat kuumia ja puiset vaunut oli helpompi pitää viileinä.

 

 

Vuonna 1972 matkustajien kolmas luokka lakkautettiin, ja yritykset joutuivat valitsemaan: joko päivittää puuvaunut toisen luokan asemaan tai lopettaa niiden käyttö. Päivityshinta oli kuitenkin liian korkea, ja vaunujen käyttötarkoitusta muutettiin.  Niistä tuli asuntoja, liikkuvia työpajoja, kauppoja, kouluja, ja yksi tällainen junavaunu on tällä hetkellä käytössä kokoushuoneena RENFE Viajerosin konttorilla.

Vintage-tyyppiset puiset junavaunut otettiin uudelleen käyttöön 80-luvulla, kun turisteille tarkoitettu "Mansikkajuna” otettiin käyttöön. Sillä suoritettiin huippuluokan matka vanhoilla vaunuilla Madridista Aranjueziin ja takaisin monien Madridin yhteisön nähtävyyksien läpi.

 

 

"Mansikkajuna" koostuu neljästä matkustajavaunusta ja kahdesta tavaravaunusta. Kosteus ja aika olivat kuitenkin turmelleet vähitellen vaunujen puurakenteita, joten täydellinen peruskorjaus oli tarpeen.

"Kohtasimme välittömästi ongelman: tarvitsimme piirustuksia vaunuista, jotta niitä korjaavat henkilöt voisivat entisöidä vaunut säilyttäen samalla niiden alkuperäisen muodon ja tyylin", sanoo Juan José Peña, RENFE Viajerosin tekninen asiantuntija. "Lähdimme liikkeelle Riian peruskirjasta, jossa toisaalta määritetään, että jälleenrakentamisen tarkoituksena on säilyttää ja korostaa kulttuuriperinnön merkitys, ja toisaalta siitä, että aitous on säilytettävä tässä prosessissa (mukaan lukien menetelmä, suunnittelu, materiaalit ja sovellukset), jotka todistavat vakuuttavasti tämän kohteen merkityksestä."

 

 

Kun alkuperäisten suunnitelmien mukaan puun tulisi olla tammea, käytettiin tammea. Muissa tapauksissa, joissa suunnitelmien mukaan ulkoverhous olisi tiikkipuuta, jota ei tällä hetkellä ole saatavilla, valittiin ominaisuuksiltaan samanlainen puu, "iroko", joka tunnetaan myös nimellä "afrikkalainen tiikki".

"Avasimme näiden junavaunujen sisäosat tietämättä, mikä meitä odottaa, perustuen pelkästään yli vuosisadan ikäisiin suunnitelmiin, koska itse junavaunut olivat melkein sata vuotta vanhoja."

 

 

"Mansikkajunan" neljä vaunua rakennettiin alun perin vuosina 1920, 1923, 1927 ja 1929 eri valmistajien toimesta, joten ne erosivat toisistaan rakenteeltaan. Viimeisin nykyaikainen junavaunu näkyy myös videossa. Mielenkiintoista kyllä, vanhin junavaunu (vuodelta 1920) oli parhaassa kunnossa.

Tässä projektissa puuseppä Emilio González Rodriguez kutsuttiin työskentelemään junavaunujen parissa, erityisesti puuelementtien valmistuksessa. Hän saapui RENFE Viajerosin korjaamoille mukanaan Wood-Mizer LT20 -sahansa.

 

 

"Olen Wood-Mizer-fani! Tämä kone on paras apulaiseni", Emilio sanoo. "Sahan ansiosta pystyin tekemään  suurimman osan junavaunujen kunnostustöistä. Wood-Mizerin saha ei vain sahaa tukkeja. Tämä kone sahaa tarkasti, mikä on erittäin tärkeää, kun teet erillisiä yksityiskohtia. Säästin paljon sekä puuta että aikaa."

LT20-saha sisältää elektronisen mittalaitteen, joka tallentaa tarvittavat lautamitat mikroprosessorin muistiin, joten kone toimii joustavasti ja nopeasti.

 

 

Projektin alussa jokaiseen junavaunuun tarvittiin 16 palkkia. Lopulta niitä oli ehkä 40. Emilio teki osat kaikkiin ikkunoihin ja ikkunaluukkuihin – kaksikymmentä jokaiseen vaunuun. Sitten hän siirtyi sisätilojen yksityiskohtiin: käsikaiteet, kaiteet, lattialaudat. "Ja tiedätkö, mikä on minulle tärkeää? Tein sen itse! Tyypillinen saha tarvitsisi ainakin yhden henkilön lisää."

Emilion saha on hyväksytty maantiekuljetuksiin. "Koska Wood-Mizerissäni on dieselmoottori, toin sen autoni mukana. Kaikki hämmästyivät ja sanoivat: "Kyllä, tämä auto on se, mitä täällä tarvitsemme!"

 

 

"Tämä on nopea ja tarkka kone, joka kestää eliniän, jos pidät siitä hyvää huolta. Ihanteellinen puusepälle. Voit käyttää sitä työpajassa ja yleensä missä tahansa. Wood-Mizer-jälleenmyyjät Espanjassa opettivat minulle koneen käytön. Voin ottaa heihin aina yhteyttä, jos minulla on kysyttävää", Emilio selitti.

 

 

Hankkeessa oli mukana myös entisöijä Andrea Novosad. Hänen tehtävänsä oli entisöidä säilyneitä elementtejä. Hän myös käsitteli puuosat tuholaisilta suojaavilla aineilla sekä värjäsi ja viimeisteli osat. Metalliosien osalta prosessi oli samanlainen; se käsitti hionnan ja maalauksen korroosiolta suojaavalla emalilla.

 

 

"Uusia osia valmistettiin Wood-Mizerin sahan avulla. Minun tehtäväni on suojella niitä, maalata ne ja viimeistellä ne", Andrea kertoo. "Hienoa näissä junavaunuissa on se, että niiden takana on hämmästyttävää suunnittelua. Ne eivät ole pelkkiä puisia säleillä peitettyjä laatikoita. Niissä hyödynnetään hyvin harkittuja asennus-, purku- ja kiinnitysjärjestelmiä, jotka on opittava ja säilytettävä. On erittäin onnekasta, että nämä vanhat vaunut ovat vielä jäljellä!”

 

Tilaa uutiskirjeemme
Saat sähköpostipäivitykset erikoistarjouksista, uusista tuotteista ja kutsuista erikoistapahtumiin!